Blog

betekenisvol online actie-leren

Online en actieleren, een betekenisvolle combinatie?!
Naar verwachting zal de toename van dataverkeer in 2021 alle vorige records verbreken. Door het verplicht thuiswerken gaan we van de ene call in de andere en, omdat we blijkbaar ook nog ergens uren op de dag overhouden, zijn we tussen de bedrijven door massaal aan het bingewatchen van series geslagen.

De eerste periode van de crisis hebben we gelaten over ons heen laten komen, we konden even niet anders. We hebben geprobeerd om ons het nieuwe (thuis-)werken eigen te maken en constateerden dat het ontbreken van fysiek sociale contact met collega’s en altijd maar thuis opgesloten zitten iets deed met onze gemoedstoestand. Door de lockdown lijkt het of alles even is stil komen te staan.

Onze ‘bedoeling’ als mens staat ernstig onder druk, want wij zijn van nature groepsdieren en kunnen niet zo goed zonder sociale interactie.

Zo hebben we gezien dat bij veel organisaties (ontwikkel/verander) programma’s on hold zijn gezet, omdat alle aandacht ging naar het beheersbaar maken van de corona-crisis en de uitwassen daarvan. Maar ook omdat ze moeite hadden om te zien hoe je met dit soort trajecten verder kunt, als je elkaar niet meer fysiek kunt ontmoeten in creatieve brainstormsessies.

Onze ‘bedoeling’ als mens staat ernstig onder druk, want wij zijn van nature groepsdieren en kunnen niet zo goed zonder sociale interactie. De werk-calls kunnen dit gevoel niet wegnemen, omdat ze doorgaans ervaren worden als statisch, zakelijk en afstandelijk. Daarnaast worden ze ook als weinig effectief en nuttig beschouwd, waardoor het gevoel van betekenisvol bezig zijn in ons werk verder onder druk is komen te staan. Wellicht juist om uit deze melancholische houding te blijven, zijn we op zoek geslagen naar positieve impulsen, die ons inhoud geven en ons bestaan verrijken. Het online-leren heeft een ware vlucht genomen!  

Logisch ook dat er een gigantische toename is aan online-aanbod van cursussen, workshops, seminars en leerevents. Door de lockdown mogen we onze klanten niet meer fysiek ontmoeten, onze omzet loopt terug en ons bestaansrecht staat onder druk.

Dus ook als ondernemer moeten we terug naar onze bedoeling, ons ondernemerschap wordt serieus op de proef gesteld. De vraag hoe we onderscheidend kunnen zijn, dwingt ons om opnieuw naar onze propositie te kijken en met gerichte creatieve en innovatieve blik te zoeken naar nieuwe wegen om wel in contact met onze klanten te komen en om bij te dragen aan hun persoonlijke ontwikkeling.

Ook wij zijn bij onze propositie teruggegaan naar onze bedoeling: De cocreatieschool maakt op een leuke manier complexe samenwerking makkelijk! Nu ook online!

Wij hebben destijds deze profilering bewust gekozen, omdat we organisaties willen helpen om zowel de intern- als externgerichte samenwerking te verbeteren rond taaie vraagstukken. Voor ons is altijd altijd al het een ontdekkingsreis om de juiste balans te vinden tussen aansluiten bij de behoefte van de klant, om kwalitatief in verbinding te staan met anderen en inhoudelijk uitgedaagd te worden en een laagdrempelige online actie-leer ervaring te creëren, waarin lastige vraagstukken eenvoudiger eigen worden gemaakt.

Het actie-leer element integreren in een online aanbod was een behoorlijke extra uitdaging. En hoewel de reis nog niet voorbij is en we nog volop aan het (door-)ontwikkelen zijn, hebben we met ons online aanbod toch al een aardig stap in de goede richting gezet. Met het online bordspel OGW hebben we een aardige combinatie van online en actie-leren gerealiseerd rond een zeer diffuus onderwerp als opgavegericht werken.

Uiteraard is het niet gepast om jezelf teveel op de borst te kloppen.. Dus ben je nieuwsgierig of wij onze bedoeling ook online weten waar te maken? Wij nodigen je graag uit om dit samen met jouw team zelf te komen ervaren. See you online!

    Wil jij dat wij contact opnemen over het online bordspel OGW? Vul dan het onderstaand formulier in! See you soon!

    Jouw naam (vereist)

    Jouw e-mail (vereist)

    Jouw telefoonnummer

    Noteer hier jouw vraag/opmerking.

    Bewijs dat je geen robot bent en voer de onderstaande code in.

    captcha